Sunday, August 26, 2007

Manifest-protest-pølsefest.

I.

Jeg liker ikke blogger. Definisjonen av blogg innskrenkes herved til A) Internettside av dagbokaktig karakter, hvor små og store detaljer om bloggerens liv omtales. Jeg har hatt slike selv. Jeg har vært utleverende, hemmelighetsfull, mystisk, idiotisk, full, kritisk, overpersonlig - listen over lignende kunne fortsatt. Hovedpoenget er vel at jeg er lei. Jeg er utrolig lei av å utlevere meg selv over internett. Jeg er utrolig lei av å lese smådetaljer om personer jeg kjenner, eventuelt slett ikke kjenner . Jeg er forferdelig lei av filtere, friends-only-paranoia, pretensiøsiteten, kommentarene med hurtigmeldingskarakter, og lignende. Alle spiser, krangler, puler, drikker, sliter, vinner, taper, vasker, tar bilder, styrer, roter og benytter seg av Narvesens pølsefest. Å kommunisere dette er én ting. Å kommunisere dette i bloggformat framstår meg etterhvert som meningsløst og mangelfullt. Andre kanaler foretrekkes.

II.

Jeg er overhodet ikke lei av å lese meningsytringer, gjennomtenkte kommentarer, andres innspill i forhold til samfunn, politikk, kultur, litteratur, kunst, musikk eller annet ymse. Jeg vil se mer av dette. Sjeldne oppdateringer er uvesentlig. Jeg venter heller i lange tider på en perle, enn å trave meg gjennom bilder av middagen du spiste i går, plagget du skal kjøpe i morgen, eller lange tirader om dagligdagse ting du har bedrevet dagen din med. Slik snakker vi om. Det er ikke interessant nok til å publiseres på internett, og om det er interessant nok forblir det malplassert.



Dette blir en blogg hvor jeg kommer til å forsøke å skrive minst mulig om livet mitt, og mest mulig om ting jeg, og kanskje andre, finner spennende og givende.


















:::M

No comments: